Pot Pet

Suka berkongsi rasa. Mana yg baik jadikan teladan, mana yang x baik, jadikan sempadan. OK?

Wednesday, August 5, 2009

Yasmin Ahmad In Memory

Dah hampir 2 minggu arwah Yasmin meninggalkan kita. Kehilangannya cukup terasa. Segenap lapisan masyarakat mula 'melihat' hasil kerjanya terdahulu.

Aku ... bukan minat sangat dengan arwah sebab aku memang kurang minat dengan orang industri hiburan. Tetapi secara luaran, ada juga wujud minat ... kreativiti arwah. Sememangnya kreativiti dan ilham arwah sangat dikagumi. Setiap tahun menunggu iklan raya, merdeka ... hasil kerja tangan arwah. Mesti ada mesej yang menyentuh perasaan. Tak kira lah sedih ke ... lucu ke ... yang pasti iklannya terus sampai ke hati. Tambahan pula, mesejnya melambangkan 'rakyat' Malaysia.

Walaupun aku belum pernah menonton filem2 karya arwah, tapi aku tau konsep ceritanya memang lain daripada yang lain ... especially kat Malaysia ni. Tak boleh nak bandingkan pun dengan Prof. Madya Razak Mohaideen ... jauh beza bagai langit dan bumi. Cara bercerita, pelakon2 baru ... bagi aku ... brilliant! Memang dilahirkan untuk membawa sinar kepada dunia hiburan. Tapi ... Allah lebih menyayanginya.

Kasih kepada kedua ibu bapanya sangat menyentuh perasaan. Aku tengok Majalah 3 last week ... lebih kurang mcm Tribute of Yasmin laa. Satu temubual dengan parents arwah. Satu je yang aku takleh lupa ... mak arwah ceritakan semula ...

"Kalau boleh, saya nak mak pergi (meninggal) dulu. Supaya saya boleh jaga mak sampai akhir hayat mak. Lagipun, kalau saya pergi (meninggal) dulu, sapa yang nak jaga mak?"

Mak arwah pun tak dapat menahan air mata. Siapa yang tak tersentuh dengan kata2 kasih sayang seorang anak kepada ibunya. Kasih ibu membawa ke syurga.

Secara peribadi, kehilangannya merupakan satu kehilangan yang tiada galang gantinya. Hasil kerja dan personaliti arwah tetap memberi sinar kepada industri perfileman Malaysia. Arwah akan tetap dikenang dan dirindui. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang yang dikasihi oleh-Nya. Al-Fatihah ... Amiin ...

No comments: